Κυριακή, Μαρτίου 15, 2009

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΑΡΤΕΛ ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΩΝ

ΕΛΛΑΔΑ, 2006 ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΩΝ
Οργιάζει η παραπλάνηση των καταναλωτών

Ξαφνικά, το υπουργείο Ανάπτυξης ανακάλυψε τις παραπλανητικές πρακτικές που γίνονται και με τις εκπτώσεις
Με... επίπληξη «καθάρισαν» προς το παρόν τα καταστήματα καλλυντικών όσον αφορά στις παραπλανητικές μεθόδους που εφαρμόζουν σε βάρος των καταναλωτών με την ανοχή των μέχρι σήμερα ηγεσιών του υπουργείου Ανάπτυξης.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για την πρακτική σύμφωνα με την οποία στα καταστήματα αυτά αναγράφεται ως λιανική τιμή πώλησης στα καλλυντικά η τιμή μετά τον υπολογισμό της έκπτωσης του 30% που σχεδόν όλοι διαφημίζουν ότι πραγματοποιούν, με αποτέλεσμα ο καταναλωτής φτάνοντας στο ταμείο να περιμένει να γίνει εκεί η έκπτωση επί της αναγραφόμενης τιμής, μη γνωρίζοντας ότι η έκπτωση έχει ήδη γίνει. Ακόμη, στις περιόδους των εκπτώσεων τα καταστήματα αυτά διαφημίζουν ότι πραγματοποιούν εκπτώσεις 50%-60% και σ' αυτή συνυπολογίζουν το 20%-30% που κάνουν όλο το χρόνο. Απέναντι σε όλα τα παραπάνω η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης εξαντλεί την αυστηρότητά της σε επιστολή συστάσεων κάνοντας λεονταρισμούς για επιβολή προστίμων εάν δε «συμμορφωθούν» μέχρι το τέλος του Μάη.
Οσο για τους ενιαίους τιμοκαταλόγους με ίδιες λιανικές τιμές που προτείνουν οι προμηθευτές στα εμπορικά καταστήματα γι' αυτά τα είδη και για το γεγονός ότι όλα σχεδόν τα καταστήματα καλλυντικών κάνουν το ίδιο ποσοστό έκπτωσης, ο σχετικός φάκελος παραπέμφθηκε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.



2007 ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Κάτι μύρισε στα καλλυντικά η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Επειτα από πολύμηνη έρευνα, οι υπηρεσίες της αξιολογούν τα στοιχεία που συνέλεξαν και τέλη Απριλίου ολοκληρώνεται η εισήγηση
Τη «μύτη» της στην πολυτελή αγορά των αρωμάτων και καλλυντικών –ο τζίρος της οποίας αγγίζει ούτε λίγο ούτε πολύ 1,3 δισ. ευρώ– βάζει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, επιχειρώντας να διακρίνει πίσω από τη γυαλιστερή εικόνα του κλάδου πρακτικές, που ενδεχομένως δεν συνάδουν με τους κανόνες του Δικαίου του ανταγωνισμού, και τις επιπτώσεις τους στον τελικό καταναλωτή. Επειτα από πολύμηνη έρευνα, οι υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής αξιολογούν την περίοδο αυτή τα στοιχεία που συνέλεξαν και υπολογίζεται ότι περί τα τέλη Απριλίου θα έχει ολοκληρωθεί η σύνταξη της σχετικής εισήγησης, αφού η υπόθεση έχει ενταχθεί στις προτεραιότητές της. Πληροφορίες, δε, αναφέρουν πως ένα από τα συμπεράσματα που μέχρι στιγμής προκύπτει από την εξέταση των στοιχείων, είναι ότι στη λιανική αγορά καλλυντικών οι τιμές της ίδιας μάρκας δεν παρουσιάζουν διαφορές από κατάστημα σε κατάστημα.
Ο αυτεπάγγελτος έλεγχος στο σύνολο της αγοράς καλλυντικών προκειμένου να αποκωδικοποιηθούν οι κανόνες του παιχνιδιού, ξεκίνησε με αφορμή μια καταγγελία και μια έρευνα. Η καταγγελία υποβλήθηκε από την εταιρεία Notos Com εναντίον των εταιρειών Estee Lauder, L’ Oreal, Γερολυμάτος, Γρ. Σαράντης και Parfums Christian Dior Hellas, για τη συμπεριφορά που από κοινού επέδειξαν, όταν αυτή αποφάσισε να προχωρήσει σε εκπτώσεις 60% σε ορισμένα προϊόντα. Η έρευνα έγινε από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης για τη διαμόρφωση, αναγραφή των λιανικών τιμών των καλλυντικών και τις εκπτώσεις που γίνονται. Διαπιστώθηκε τότε ότι όλα σχεδόν τα καταστήματα λιανικής πώλησης καλλυντικών εφάρμοζαν αρχικά λιανικές τιμές πώλησης που τους πρότειναν με τιμοκαταλόγους οι προμηθεύτριες εταιρείες και επ’ αυτών, σχεδόν όλα τα καταστήματα, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους παρείχαν σταθερή έκπτωση σε ποσοστό 30%. Για τον έλεγχο της νομιμότητας των ενεργειών αυτών, ο φάκελος παραπέμφθηκε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Ο κλάδος των καλλυντικών προϊόντων θεωρείται από τις πιο δυναμικές αγορές, που σε πανευρωπαϊκό επίπεδο φθάνει το αστρονομικό ποσό των 60 δισ. ευρώ, με κυριότερους καταναλωτές φυσικά τις γυναίκες, αν και τα τελευταία χρόνια προς τέρψιν των εταιρειών του χώρου αυξάνεται και το ενδιαφέρον των ανδρών.
Η καταγγελία
Περίπου τέτοια εποχή ένα χρόνο πριν, στην Επιτροπή Ανταγωνισμού υποβάλλει καταγγελία η Notos Com εναντίον των εταιρειών Estee Lauder, L’Oreal, Γερολυμάτος, Γρ. Σαράντης και Parfums Christian Dior Hellas, σημαντικότατες παρουσίες όλες τους στην αγορά των καλλυντικών. Σύμφωνα, λοιπόν, με όσα αναφέρονται σε αυτήν, για την περσινή περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, η Notos Com αποφάσισε να προσφέρει μέσα από το Notos Galleries επιλεγμένη γκάμα επώνυμων καλλυντικών προϊόντων που αντιπροσωπεύει η ίδια με έκπτωση 60%. Δυνατότητα που προσέφερε και στα άλλα δίκτυα λιανικής πώλησης καλλυντικών. Οποιο κατάστημα καλλυντικών ήθελε θα μπορούσε να διαθέσει τα ίδια προϊοντα με έκπτωση 60%. Οπως λέγεται, τη δυνατότητα αυτή αξιοποίησε η Sephora Μαρινόπουλος που διαχειρίζεται τα καταστήματα Sephora και Beauty Shop, ενώ η αλυσίδα Hondos δεν ακολούθησε. Ωστόσο, οι παραπάνω πέντε εταιρείες αντέδρασαν στην προοπτική του 60%, υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι δεν δικαιούται η εταιρεία να προχωρήσει σε αυτού του ύψους την έκπτωση. Στο διά ταύτα, όλες μαζί την ίδια ημέρα –την πρώτη ημέρα των εκπτώσεων– απέσυραν από το Notos Galleries όλες τις αισθητικούς που απασχολούσαν εκεί. Μάλιστα, στην καταγγελία γίνεται λόγος για σύμπραξη των εταιρειών αυτών με μεγάλη εταιρεία λιανικής, η οποία –όπως λέγεται– διέθετε προϊόντα της Notos Com με χαμηλότερα ποσοστά εκπτώσεων σε σχέση με εκείνα που γίνονταν σε άλλες εταιρείες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εταιρείες υποστήριξαν προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού πως απέσυραν τις αισθητικούς (οι αισθητικοί είναι υπάλληλοι των εταιρειών και όχι των καταστημάτων λιανικής όπου εργάζονται) επειδή οι πωλήσεις που πραγματοποιούν τα προϊόντα τους μέσα από το Notos Galleries είναι χαμηλές και ως εκ τούτου είναι μάλλον ασύμφορο να απασχολούν εκεί προσωπικό. Το γιατί δεν το έπραξαν νωρίτερα είναι ένα ερώτημα. Επίσης, ερώτημα αποτελεί γιατί στην πορεία οι τέσσερις από τις πέντε εταιρείες τοποθέτησαν εκ νέου αισθητικούς στο κατάστημα, αφού δεν πραγματοποιούν σε τούτο το σημείο λιανικής ικανές πωλήσεις.

ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ 2007
ΕΙΣΗΓΗΣΗ προς την Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού (ΕΑ) με την οποία θα ζητεί την επιβολή προστίμων σε βάρος εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο εμπορίας καλλυντικών και αρωματικών προϊόντων, προετοιμάζεται να διαβιβάσει η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού.

Η Γενική Διεύθυνση έχει ολοκληρώσει την πολύμηνη διαδικασία συλλογής στοιχείων για το κύκλωμα εισαγωγής και εμπορίας καλλυντικών και στο πλαίσιο της επεξεργασίας τους διαφάνηκαν κάτι περισσότερο από ενδείξεις περί καταστρατήγησης των όρων ανταγωνισμού από επιχειρήσεις του κλάδου.

Την υπόθεση άρχισε να διερευνά η EA μετά από σχετική παραπομπή του υφυπουργού Ανάπτυξης, κ. Γιάννη Παπαθανασίου, ο οποίος το Μάιο του 2006 κατήγγειλε ότι σχεδόν όλα τα καταστήματα του κλάδου ακολουθούσαν εναρμονισμένη τιμολογιακή πολιτική.

Πηγές αναφέρουν ότι η Ανεξάρτητη Αρχή προχώρησε και σε αυτεπάγγελτο έλεγχο σε εισαγωγικές εταιρείες, σε ορισμένες από τις οποίες διενήργησε αιφνιδιαστικές επισκέψεις.

Πάντως, πριν την παραπομπή του θέματος στην Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή, το υπουργείο είχε πραγματοποιήσει έλεγχο στον κλάδο μέσω της υπηρεσίας Τιμών Βιομηχανικών Προϊόντων και Φαρμάκων, κατά τον οποίο, όπως τότε είχε ανακοινωθεί, καταγράφηκαν ιδιαιτέρως σοβαρά κρούσματα παραπλάνησης των καταναλωτών.

Ειδικότερα, από τα στοιχεία του ελέγχου για την πολιτική τιμών στον κλάδο καλλυντικών, προέκυψε ότι όλα σχεδόν τα καταστήματα λιανικής εφάρμοζαν αρχικά τις ίδιες τιμές, που ήταν οι λιανικές τιμές πώλησης που πρότειναν με ενιαίους τιμοκαταλόγους οι προμηθεύτριες εταιρείες, καθώς και ότι επί αυτών των τιμών και πάλι σχεδόν όλα τα καταστήματα, καθ' όλη τη διάρκεια του έτους παρείχαν σταθερή έκπτωση σε ποσοστό 30%.

Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα παραπλάνησης των καταναλωτών που τέθηκαν στο πλαίσιο της ίδιας έρευνας, από το υπουργείο είχε τονιστεί ότι ο τρόπος αναγραφής των εκπτώσεων εντός των καταστημάτων, καθώς και επί των προϊόντων, ήταν τέτοιος ώστε ο καταναλωτής προσερχόμενος στο ταμείο να θεωρεί ότι θα τύχει σημαντικής έκπτωσης, που όμως έχει ήδη υπολογιστεί επί της αναγραφόμενης τιμής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

THINK BEFORE YOU PINK