Κυριακή, Μαρτίου 15, 2009

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΑΡΤΕΛ ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΩΝ

ΕΛΛΑΔΑ, 2006 ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΩΝ
Οργιάζει η παραπλάνηση των καταναλωτών

Ξαφνικά, το υπουργείο Ανάπτυξης ανακάλυψε τις παραπλανητικές πρακτικές που γίνονται και με τις εκπτώσεις
Με... επίπληξη «καθάρισαν» προς το παρόν τα καταστήματα καλλυντικών όσον αφορά στις παραπλανητικές μεθόδους που εφαρμόζουν σε βάρος των καταναλωτών με την ανοχή των μέχρι σήμερα ηγεσιών του υπουργείου Ανάπτυξης.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για την πρακτική σύμφωνα με την οποία στα καταστήματα αυτά αναγράφεται ως λιανική τιμή πώλησης στα καλλυντικά η τιμή μετά τον υπολογισμό της έκπτωσης του 30% που σχεδόν όλοι διαφημίζουν ότι πραγματοποιούν, με αποτέλεσμα ο καταναλωτής φτάνοντας στο ταμείο να περιμένει να γίνει εκεί η έκπτωση επί της αναγραφόμενης τιμής, μη γνωρίζοντας ότι η έκπτωση έχει ήδη γίνει. Ακόμη, στις περιόδους των εκπτώσεων τα καταστήματα αυτά διαφημίζουν ότι πραγματοποιούν εκπτώσεις 50%-60% και σ' αυτή συνυπολογίζουν το 20%-30% που κάνουν όλο το χρόνο. Απέναντι σε όλα τα παραπάνω η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης εξαντλεί την αυστηρότητά της σε επιστολή συστάσεων κάνοντας λεονταρισμούς για επιβολή προστίμων εάν δε «συμμορφωθούν» μέχρι το τέλος του Μάη.
Οσο για τους ενιαίους τιμοκαταλόγους με ίδιες λιανικές τιμές που προτείνουν οι προμηθευτές στα εμπορικά καταστήματα γι' αυτά τα είδη και για το γεγονός ότι όλα σχεδόν τα καταστήματα καλλυντικών κάνουν το ίδιο ποσοστό έκπτωσης, ο σχετικός φάκελος παραπέμφθηκε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.



2007 ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Κάτι μύρισε στα καλλυντικά η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Επειτα από πολύμηνη έρευνα, οι υπηρεσίες της αξιολογούν τα στοιχεία που συνέλεξαν και τέλη Απριλίου ολοκληρώνεται η εισήγηση
Τη «μύτη» της στην πολυτελή αγορά των αρωμάτων και καλλυντικών –ο τζίρος της οποίας αγγίζει ούτε λίγο ούτε πολύ 1,3 δισ. ευρώ– βάζει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, επιχειρώντας να διακρίνει πίσω από τη γυαλιστερή εικόνα του κλάδου πρακτικές, που ενδεχομένως δεν συνάδουν με τους κανόνες του Δικαίου του ανταγωνισμού, και τις επιπτώσεις τους στον τελικό καταναλωτή. Επειτα από πολύμηνη έρευνα, οι υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής αξιολογούν την περίοδο αυτή τα στοιχεία που συνέλεξαν και υπολογίζεται ότι περί τα τέλη Απριλίου θα έχει ολοκληρωθεί η σύνταξη της σχετικής εισήγησης, αφού η υπόθεση έχει ενταχθεί στις προτεραιότητές της. Πληροφορίες, δε, αναφέρουν πως ένα από τα συμπεράσματα που μέχρι στιγμής προκύπτει από την εξέταση των στοιχείων, είναι ότι στη λιανική αγορά καλλυντικών οι τιμές της ίδιας μάρκας δεν παρουσιάζουν διαφορές από κατάστημα σε κατάστημα.
Ο αυτεπάγγελτος έλεγχος στο σύνολο της αγοράς καλλυντικών προκειμένου να αποκωδικοποιηθούν οι κανόνες του παιχνιδιού, ξεκίνησε με αφορμή μια καταγγελία και μια έρευνα. Η καταγγελία υποβλήθηκε από την εταιρεία Notos Com εναντίον των εταιρειών Estee Lauder, L’ Oreal, Γερολυμάτος, Γρ. Σαράντης και Parfums Christian Dior Hellas, για τη συμπεριφορά που από κοινού επέδειξαν, όταν αυτή αποφάσισε να προχωρήσει σε εκπτώσεις 60% σε ορισμένα προϊόντα. Η έρευνα έγινε από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης για τη διαμόρφωση, αναγραφή των λιανικών τιμών των καλλυντικών και τις εκπτώσεις που γίνονται. Διαπιστώθηκε τότε ότι όλα σχεδόν τα καταστήματα λιανικής πώλησης καλλυντικών εφάρμοζαν αρχικά λιανικές τιμές πώλησης που τους πρότειναν με τιμοκαταλόγους οι προμηθεύτριες εταιρείες και επ’ αυτών, σχεδόν όλα τα καταστήματα, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους παρείχαν σταθερή έκπτωση σε ποσοστό 30%. Για τον έλεγχο της νομιμότητας των ενεργειών αυτών, ο φάκελος παραπέμφθηκε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Ο κλάδος των καλλυντικών προϊόντων θεωρείται από τις πιο δυναμικές αγορές, που σε πανευρωπαϊκό επίπεδο φθάνει το αστρονομικό ποσό των 60 δισ. ευρώ, με κυριότερους καταναλωτές φυσικά τις γυναίκες, αν και τα τελευταία χρόνια προς τέρψιν των εταιρειών του χώρου αυξάνεται και το ενδιαφέρον των ανδρών.
Η καταγγελία
Περίπου τέτοια εποχή ένα χρόνο πριν, στην Επιτροπή Ανταγωνισμού υποβάλλει καταγγελία η Notos Com εναντίον των εταιρειών Estee Lauder, L’Oreal, Γερολυμάτος, Γρ. Σαράντης και Parfums Christian Dior Hellas, σημαντικότατες παρουσίες όλες τους στην αγορά των καλλυντικών. Σύμφωνα, λοιπόν, με όσα αναφέρονται σε αυτήν, για την περσινή περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, η Notos Com αποφάσισε να προσφέρει μέσα από το Notos Galleries επιλεγμένη γκάμα επώνυμων καλλυντικών προϊόντων που αντιπροσωπεύει η ίδια με έκπτωση 60%. Δυνατότητα που προσέφερε και στα άλλα δίκτυα λιανικής πώλησης καλλυντικών. Οποιο κατάστημα καλλυντικών ήθελε θα μπορούσε να διαθέσει τα ίδια προϊοντα με έκπτωση 60%. Οπως λέγεται, τη δυνατότητα αυτή αξιοποίησε η Sephora Μαρινόπουλος που διαχειρίζεται τα καταστήματα Sephora και Beauty Shop, ενώ η αλυσίδα Hondos δεν ακολούθησε. Ωστόσο, οι παραπάνω πέντε εταιρείες αντέδρασαν στην προοπτική του 60%, υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι δεν δικαιούται η εταιρεία να προχωρήσει σε αυτού του ύψους την έκπτωση. Στο διά ταύτα, όλες μαζί την ίδια ημέρα –την πρώτη ημέρα των εκπτώσεων– απέσυραν από το Notos Galleries όλες τις αισθητικούς που απασχολούσαν εκεί. Μάλιστα, στην καταγγελία γίνεται λόγος για σύμπραξη των εταιρειών αυτών με μεγάλη εταιρεία λιανικής, η οποία –όπως λέγεται– διέθετε προϊόντα της Notos Com με χαμηλότερα ποσοστά εκπτώσεων σε σχέση με εκείνα που γίνονταν σε άλλες εταιρείες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εταιρείες υποστήριξαν προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού πως απέσυραν τις αισθητικούς (οι αισθητικοί είναι υπάλληλοι των εταιρειών και όχι των καταστημάτων λιανικής όπου εργάζονται) επειδή οι πωλήσεις που πραγματοποιούν τα προϊόντα τους μέσα από το Notos Galleries είναι χαμηλές και ως εκ τούτου είναι μάλλον ασύμφορο να απασχολούν εκεί προσωπικό. Το γιατί δεν το έπραξαν νωρίτερα είναι ένα ερώτημα. Επίσης, ερώτημα αποτελεί γιατί στην πορεία οι τέσσερις από τις πέντε εταιρείες τοποθέτησαν εκ νέου αισθητικούς στο κατάστημα, αφού δεν πραγματοποιούν σε τούτο το σημείο λιανικής ικανές πωλήσεις.

ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ 2007
ΕΙΣΗΓΗΣΗ προς την Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού (ΕΑ) με την οποία θα ζητεί την επιβολή προστίμων σε βάρος εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο εμπορίας καλλυντικών και αρωματικών προϊόντων, προετοιμάζεται να διαβιβάσει η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού.

Η Γενική Διεύθυνση έχει ολοκληρώσει την πολύμηνη διαδικασία συλλογής στοιχείων για το κύκλωμα εισαγωγής και εμπορίας καλλυντικών και στο πλαίσιο της επεξεργασίας τους διαφάνηκαν κάτι περισσότερο από ενδείξεις περί καταστρατήγησης των όρων ανταγωνισμού από επιχειρήσεις του κλάδου.

Την υπόθεση άρχισε να διερευνά η EA μετά από σχετική παραπομπή του υφυπουργού Ανάπτυξης, κ. Γιάννη Παπαθανασίου, ο οποίος το Μάιο του 2006 κατήγγειλε ότι σχεδόν όλα τα καταστήματα του κλάδου ακολουθούσαν εναρμονισμένη τιμολογιακή πολιτική.

Πηγές αναφέρουν ότι η Ανεξάρτητη Αρχή προχώρησε και σε αυτεπάγγελτο έλεγχο σε εισαγωγικές εταιρείες, σε ορισμένες από τις οποίες διενήργησε αιφνιδιαστικές επισκέψεις.

Πάντως, πριν την παραπομπή του θέματος στην Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή, το υπουργείο είχε πραγματοποιήσει έλεγχο στον κλάδο μέσω της υπηρεσίας Τιμών Βιομηχανικών Προϊόντων και Φαρμάκων, κατά τον οποίο, όπως τότε είχε ανακοινωθεί, καταγράφηκαν ιδιαιτέρως σοβαρά κρούσματα παραπλάνησης των καταναλωτών.

Ειδικότερα, από τα στοιχεία του ελέγχου για την πολιτική τιμών στον κλάδο καλλυντικών, προέκυψε ότι όλα σχεδόν τα καταστήματα λιανικής εφάρμοζαν αρχικά τις ίδιες τιμές, που ήταν οι λιανικές τιμές πώλησης που πρότειναν με ενιαίους τιμοκαταλόγους οι προμηθεύτριες εταιρείες, καθώς και ότι επί αυτών των τιμών και πάλι σχεδόν όλα τα καταστήματα, καθ' όλη τη διάρκεια του έτους παρείχαν σταθερή έκπτωση σε ποσοστό 30%.

Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα παραπλάνησης των καταναλωτών που τέθηκαν στο πλαίσιο της ίδιας έρευνας, από το υπουργείο είχε τονιστεί ότι ο τρόπος αναγραφής των εκπτώσεων εντός των καταστημάτων, καθώς και επί των προϊόντων, ήταν τέτοιος ώστε ο καταναλωτής προσερχόμενος στο ταμείο να θεωρεί ότι θα τύχει σημαντικής έκπτωσης, που όμως έχει ήδη υπολογιστεί επί της αναγραφόμενης τιμής

ΚΑΡΤΕΛ ΔΙΣ ΣΕ ΣΑΜΠΟΥΑΝ, ΑΡΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΑ

ΓΑΛΛΙΑ: Το Γαλλικό Συμβούλιο Ανταγωνισμού ξεκίνησε έρευνα στις εταιρείες επώνυμων αρωμάτων στην Γαλλία το 1998 και αποφάσισε τον Μάρτιο του 2006 να βάλει πρόστιμα συνολικού ύψους 46,2 εκατομμυρίων Ευρώ σε 13 εταιρείες αρωμάτων και σε τρεις εταιρείες διανομής που ειδικεύονται σε είδη πολυτελείας. Σύμφωνα με την επιτροπή, οι εταιρείες είχαν έρθει σε συμφωνία με τους διανομείς τους, εξασφαλίζοντας ότι τα προϊόντα τους πωλούνται σε συγκεκριμένη τιμή εξαφανίζοντας οποιαδήποτε πιθανότητα ανταγωνισμού ανάμεσα στους έμπορους λιανικής πώλησης.
Τα μεγαλύτερα πρόστιμα επιβλήθηκαν στους τρείς διανομείς: Marionnaud, €12.8m, Sephora €9.4m και Nocibe €6.2m ανάλογα με την βαρύτητα εμπλοκής κάθε εταιρείας στο καρτέλ.
Ανάμεσα στις εταιρείες αρωμάτων, τα μεγαλύτερα πρόστιμα επιβλήθηκαν στην LOreal €4.2m, Chanel και Christian Dior €4.1m και €2.2m αντίστοιχα, Yves Saint-Laurent €1.8m, Guerlain €1.7m και στην ELCO που αντιπροσωπεύει τις εταιρείες Clinique και Estee Lauder €1.6m. Μικρότερα πρόστιμα επιβλήθηκαν στις εταιρείες Shiseido France, Givench, Beaute Prestige, που αντιπροσωπεύει τις μάρκες Jean-Paul Gaultier, Issey Miyake και Kenzo Parfums.
Το σύστημα ελέγχου του καρτέλ περιελάμβανε πιέσεις και απειλές ενάντια σε κάθε διανομές που δεν δεχόταν να εφαρμόσει τις τιμές που επέβαλε η εταιρεία αρωμάτων εμποδίζοντας τον ανταγωνισμό να πουλήσει σε χαμηλότερες τιμές. Αν και οι εταιρείες προϊόντων πολυτελείας επιτρέπεται να εξασκούν σημαντικό έλεγχο στην διανομή των προϊόντων τους, στην συγκεκριμένη περίπτωση εμπόδιζαν τους διανομείς να θέτουν τα δικά τους περιθώρια κέρδους και κατά συνέπεια την λιανική τιμή.

ΓΕΡΜΑΝΙΑ
Το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Γραφείο Ανταγωνισμού επέβαλε πρόστιμα ύψους €37m για συμφωνημένη τεχνητή αύξηση τιμών στις εταιρείες Sara Lee, Unilever και δύο τμήματα της Henkel για προϊόντα όπως οδοντόκρεμες, ντους τζελ Fa και υγρά σαπούνια πιάτων Pril. Οι εταιρείες διατηρούσαν επικοινωνία μεταξύ τους σχετικά με τις δικές τους ενέργειες αλλά και τις κινήσεις των εταιρειών λιανικής πώλησης. Η υπόθεση ήρθε στο φως μετά από κατάθεση της εταιρείας Colgate-Palmolive η οποία συμμετείχε στο καρτελ και στην οποία δεν επιβλήθηκε πρόστιμο.

Ο «Κύκλος του Κάστρου» ή στα γερμανικά «Schlossrunde» ονόμαζαν τις συναντήσεις τους οι υπεύθυνοι μεγάλων εταιρειών καλλυντικών όπου συζητούσαν τις ετήσιες πωλήσεις τους, το κόστος των διαφημίσεων, τις παρουσιάσεις νέων προϊόντων και τις αυξήσεις των τιμών στην Γερμανιή αγορά ύψους 1,5 δις. Ευρώ. Το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Γραφείο Καρτέλ επέβαλε πρόστιμα από 250,000 έως 2.1 εκ. Ευρώ σε 9 εταιρείες και 13 πρώην και νυν στελέχη των εταιρειών αυτών. Οι εταιρείες που συμμετείχαν ήταν Clarins, L'Oreal, Chanel, Cosmopoloitan Cosmetics Prestige (νέο όνομα P&G Prestige Products), Coty Prestige Lancaster, Estee Lauder, LVMH Parfums & Kosmetik, Shiseido και YSL Beaute

ΙΤΑΛΙΑ

Οι Ιταλικές αρχές Ανταγωνισμού ξεκίνησαν ανακρίσεις σε μερικές από τις μεγαλύτερες Εταιρείες καλλυντικών μετά από κατηγορίες για ρύθμιση των τιμών. Τα Ιταλικά τμήματα εταιρειών L'Oreal, Henkel, Unilever, Proctor & Gamble, Sara Lee και Reckitt Benckiser θεωρούνται ύποπτες για την δημιουργία καρτέλ στο χώρο των καλλυντικών. Οι αρχές (AGCM) ξεκίνησαν την έρευνα μετά από πληροφορίες για ανταλλαγές πληροφοριών μεταξύ των εταιρειών σχετικά με τις αυξήσεις τιμών και τις διαπραγματεύσεις με τους διανομείς Η διαδικασία πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τις 12 Ιουνίου 2009

THINK BEFORE YOU PINK